LEGENDÁK AZ EDZŐTEREMBŐL!

Amikor szóba kerül egy sportág, akkor a hozzá nem értő emberek néha képesek egészen elképesztő tévhitekről tanúbizonyságot tenni. Ezek később hiedelmekké, majd szabályokká alakulnak, mégpedig olyanokká, amiket mindenki megcáfolhatatlanul elfogad. Ha valamelyik sport tele van – néha már-már ijesztő – hiedelmekkel, akkor az a testépítés és a hozzá kapcsolódó életmód. Összeszedtem azokat a tévhiteket, amiket leggyakrabban hallok az emberektől. Olyan sok lett, hogy egy cikkbe bele sem fért

 

1. Izomlázra edzeni kell!

Ki ne hallotta volna ezt a kőbe vésett, egetrengető hülyeséget zsenge ifjúságának hajnalán a tesitanárjától? (És itt jön ki gyönyörűen, hogy mekkora nulla a TF-es diploma az edzői szakmában.) Nos, rövid leszek: NEM! Ha izomlázad van, akkor eszedbe ne jusson ráterhelni, hacsak nem szeretnéd tovább eszkalálni a dolgot gyulladássá, rosszabb esetben szakadássá. A fájdalmas izomláz egyébként a nem megfelelően kiválasztott terhelés, valamint a szakszerű bemelegítés és a nyújtás hiányának következménye. Nem összekeverendő azzal az érzéssel, amikor másnap enyhén és kellemesen érzed azt, hogy megdolgoztad az izmot, bár ugyanarra edzeni akkor sem tanácsos a következő napon.

2. Minden nap edzeni kell a fejlődéshez

A legtöbb ember fejében a mennyiség jelenti a minőséget, főleg fiatalabb korban fordul elő, hogy valaki „beköltözik” az edzőterembe, az sem ritka, hogy napi két alkalommal jön le széthajtani magát abban a hitben, hogy ezzel milyen jót tesz az izomzatának. A dolog először is ott bukik meg, hogy nem a súlyok emelgetésével épül az izom, hanem a megfelelő táplálkozással és a pihenéssel. A súlyzózással kimerítjük az energiaraktárakat, amiket aztán a szervezet táplálkozás és alvás közben kicsit magasabb szintre tölt vissza, hogy felkészüljön egy következő terhelésre. Ennek pedig pont akkor kell eljönnie, amikor a szervezet a visszatöltés csúcsán áll, hogy ezúttal magasabb szintről kezdjük el a lebontást, és még nagyobb visszaépülést érjünk el. Ez a szuperkompenzáció elve. Tehát heti 3-4 nap edzés bőven elég egy átlagembernek.

3. A hatékony edzés órákig tart

Néhány ember hétköznapjaiban sajnos az edzőterem a római kor fürdőit eleveníti fel, és csak azért járnak le csinálgatni valamit, hogy társasági életet éljenek. Könnyen fel lehet ismerni őket, hiszen mindent csinálnak, csak éppen intenzív testmozgást nem. Kedélyesen beszélgetnek az edzőtársukkal valamelyik eszközön támaszkodva, nyomkodják a telefonjukat, esetleg újságot olvasnak… és persze lefoglalják a gépeket azok elől, akik tényleg haladnának. Olyanról is hallottam, hogy valaki kiment rágyújtani két sorozat között, bár ez tényleg csak legenda. Aztán nagy büszkén elújságolják, hogy ők 2 és fél órát edzenek naponta, a környezetük pedig azt szűri le, hogy ez is kevés, hiszen nem látszik az eredmény.
A másik végleg az, aki becsülettel széthajtja magát órákon keresztül, ám egy igazán hatékony edzés nem tarthat tovább 90 percnél, sőt, szerintem 70-75 perc a végső határ. A minél rövidebb edzés egy kortizol nevű hormon miatt fontos, ami intenzív fizikai aktivitás miatt megemelkedik és hosszú távon többet árt az izmoknak, mint használ.

4. Vannak emberek, akik genetikailag túlsúlyosak, ők nem tudnak lefogyni

Rengetegen takaróznak ezzel a kifogással, amikor le kéne adni pár kilót. Tisztázzunk valamit: olyan nem létezik, hogy valaki genetikailag túlsúlyos! Alapvetően háromféle testalkattípust különböztetünk meg, ezek közül az endomorf alkatú ember az, akinek az anyagcseréje lassabb a többinél, ezért hajlamosabb a zsírraktározásra. Az endomorf testalkatúak szervezete a nagy zsírmennyiségtől erős és ellenálló, a csontok vastagok és szélesek, hiszen a felesleg „cipeléséhez” jelentős energiabefektetés szükséges. Testük kerekded és puha, végtagjaik általában rövidek, és a végtagok felső része vaskosabb, mint alsó részük. Ez azonban nem jelenti azt, hogy ez a típus csak és kizárólag túlsúlyos lehet. Megfelelő táplálkozással és edzéssel egy endomorfból nemcsak egészséges testtömeget lehet kihozni, hanem egy ehhez párosuló kiváló erőállóképességet is, köszönhetően az erős csontoknak és szervezetnek.

5. Testépítés elkezdése előtt meg kell hízni

Ez nem vicc, találkoztam már olyannal, aki ebben szentül hitt, egy ismerősöm például éveken keresztül hangoztatta ezt. Remélem nem árulok el nagy titkot azzal, hogy a szervezet nem a zsírt fogja izommá alakítani. A zsír és az izom ugyanis két különböző szövet. Az említett ismerősöm egyébként hosszú évek szorgos munkájának köszönhetően végül sikeresen meghízott. Szerintetek elkezdte már az edzést?

Írta: Czeglédi Ádám személyi edző

 

Forrás: https://www.facebook.com/czeglediadam.personaltrainer/posts/319535378418879:0